UKK – usein kysytyt kysymykset huoneistotietojärjestelmästä
Lisäämme tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä liittyen huoneistotietojärjestelmään. Päivitämme uusia kysymys-vastauspareja tarvittaessa. Voit lähettää oman ehdotuksesi kysymykseksi sähköpostitse osoitteeseen uusimaa@ukl.fi.
Huoneistotietojärjestelmä (HTJ) on Maanmittauslaitoksen ylläpitämä sähköinen rekisteri ja asiointijärjestelmä, jonne kootaan tiedot taloyhtiöistä ja osakkeiden omistajista. Löydät tietoa huoneistotietojärjestelmästä osoitteesta https://www.maanmittauslaitos.fi/huoneistotietojarjestelma.
Tällä sivustolla esitetyt vastaukset koskevat yhtiöitä, jotka ovat siirtäneet osakeluettelonsa ylläpidon Maanmittauslaitokselle. Asunto-osakeyhtiöiden tuli siirtää osakeluettelonsa ylläpito Maanmittauslaitokselle vuoden 2023 loppuun mennessä.
1. Kuka voi osallistua yhtiökokoukseen?
Asunto-osakeyhtiölain mukaan jokaisella osakkeenomistajalla on oikeus osallistua yhtiökokoukseen. Osallistumisen edellytyksenä on, että osakkeenomistaja on yhtiökokousta edeltävänä päivänä (yhtiökokouksen täsmäytyspäivä) merkittynä osakeluetteloon tai osakehuoneistorekisteriin.
Ennen huoneistotietojärjestelmään siirtymistä osakas sai osallistumisoikeuden yhtiökokoukseen myös esittämällä yhtiökokouksessa luotettavan selvityksen omistusoikeudestaan. Huoneistotietojärjestelmään siirtymisen jälkeen osakas ei voi enää saada osallistumisoikeutta luotettavaan selvitykseen perustuen. Poikkeuksen muodostavat tilanteet, joissa omistaja on vaihtunut jo ennen osakeluettelon siirtoa, eikä osakkeen uutta omistajaa ole merkitty yhtiön osakeluetteloon.
Jos huoneisto on vaihtanut omistajaa siten, ettei uuden omistajan omistusoikeutta ehditä rekisteröimään huoneistotietojärjestelmään yhtiökokousta edeltävään päivään mennessä, voi edellinen osakeluetteloon merkitty omistaja antaa uudelle omistajalle valtakirjan, joka oikeuttaa osallistumaan ja käyttämään äänioikeutta yhtiökokouksessa.
2. Mihin osoitteeseen yhtiökokouskutsut toimitetaan?
Yhtiön on lähetettävä yhtiökokouskutsu huoneistotietojärjestelmässä olevaan osakkeenomistajan osoitteeseen.
Osakeluettelon siirron yhteydessä yhtiö on ilmoittanut Maanmittauslaitokselle osakkaiden osoitetiedot. Jos osakkaan osoitetiedot muuttuvat, postiosoitteen muutos päivittyy lähtökohtaisesti automaattisesti väestötietojärjestelmästä. Jos osakas haluaa kutsun väestötietojärjestelmästä poikkeavaan postiosoitteeseen tai osakkaan sähköpostiosoite on muuttunut, on osakkaan ilmoitettava muuttuneet osoitetiedot Maanmittauslaitokselle.
Ohjeet osoitteenmuutokseksi löydät tästä linkistä: https://www.maanmittauslaitos.fi/huoneistot/huoneiston-omistajalle/tietoa-huoneiston-omistajalle
Kutsujen toimittamisessa on kuitenkin käytettävä osakkaan yhtiölle ilmoittamaa osoitetta niissä tilanteissa, kun omistusoikeus on siirtynyt ennen osakeluettelon siirtoa, mutta siirron-saajaa ei oltu merkitty yhtiön osakeluetteloon.
3. Milloin uuden omistajan vastikkeenmaksuvelvollisuus alkaa?
Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkeen uusi omistaja on vastuussa yhtiövastikkeen maksamisesta omistusoikeuden siirtymisestä lähtien. Näin ollen ostajan vastikkeenmaksuvelvollisuus suhteessa yhtiöön alkaa omistusoikeuden siirrosta, vaikka omistusoikeus rekisteröitäisiin huoneistotietojärjestelmään myöhemmin.
Koska taloyhtiö ei saa Maanmittauslaitokselta tietoa omistusoikeuden rekisteröinnistä heti hakemuksen tultua vireille, kannattaa uuden omistajan ilmoittaa omistusoikeuden siirtymisestä ja yhteystiedoistansa taloyhtiölle, jotta taloyhtiö voi toimittaa ostajalle vastikelaskut omistusoikeuden siirtymisestä lähtien.
Ks. tarkemmin asiasta myös: https://www.kiinteistoliitto.fi/blogit/lakipahkina/milloinuuden-omistajanvastikkeenmaksuvelvollisuusalkaa/
4. Voidaanko uudelle omistajalle myöntää muutostyölupa, jos omistusta ei ole ehditty rekisteröidä huoneistotietojärjestelmään?
Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkeen saajalla on oikeus käyttää osakkeenomistajalle yhtiössä kuuluvia oikeuksia vasta, kun hänet on merkitty osakeluetteloon tai osakehuoneistorekisteriin.
Jos osakkeiden uusi omistaja haluaa hakea muutostyölupaa ennen kuin hänen omistuksensa on ehditty rekisteröidä huoneistotietojärjestelmään, voi edellinen osakeluetteloon merkitty omistaja antaa valtakirjan uudelle omistajalle muutostyöluvan hakemiseksi.
5. Milloin lunastusmenettely käynnistyy?
Jos yhtiöjärjestyksessä on lunastuslauseke, on yhtiön osakkeenomistajilla (ja mahdollisesti myös yhtiöllä) oikeus lunastaa lunastuksenalaisella siirrolla tyypillisesti yhtiön ulkopuoliselle taholle siirtynyt osake.
Lunastusmenettely käynnistyy ja lunastusaika alkaa kulumaan kun:
– Yhtiö saa Maanmittauslaitokselta tiedon uuden omistajan omistuksen rekisteröinnistä ja
– Yhtiö saa uudelta omistajalta kaikki muut tarvittavat tiedot lunastusmenettelyn käynnistämiseksi (mm. kauppahinta ja kaupan merkitykselliset ehdot).
Lisää usein kysyttyjä kysymyksiä Maanmittauslaitoksen ylläpitämällä sivustolla osoitteessa: https://osakehuoneistorekisteri.fi/usein-kysyttya
Tätä UKK-palstaa ylläpitävät Kiinteistöliitto Uusimaan juristit.