Taloyhtiön julkisivu sai kulttuurihistoriallisesti merkittävän taideteoksen
Hyvinkään keskustassa sijaitsevan taloyhtiön ulkoilme on kokenut suuren muodonmuutoksen ja on nyt koko taloyhtiön ylpeyden aihe. Harvoin minkään taloyhtiön julkisivu saa aikaan näin paljon ihastuneita kommentteja kuin mitä As Oy Hyvinkään Torni saa. Taloyhtiön puheenjohtajana toimiva Esko Mäkinen on syystäkin tyytyväinen niin projektiin kuin myös lopputulokseen.
– Kaikki taloyhtiössämme ovat ylpeitä, että meidän talossamme on juuri tuo kuva talon seinässä muraalina. Mittasuhteiltaan ja muutenkin, oikeastaan vain tuo kuva sopi tuohon, se oli kuin taiteilija olisi sen itse valinnut siihen, kertoo Mäkinen.
Taloyhtiön julkisivu oli pitkään peitettynä remontin aikana ja nyt kun taideteos on kaikkien nähtävillä, tullaan sitä ihastelemaan ja kuvaamaan muualtakin Hyvinkäältä.
– Olemme saaneet äärimmäisen hyvää palautetta. Talomme oli pitkään huputettuna, jolloin ulkopuoliset eivät nähneet, mitä alla tapahtui, ja nyt kun voimme esitellä lopputuloksen, onhan se toki hieno hetki, summaa Mäkinen.
Taloyhtiön seinässä nykyisyys kohtaa menneisyyden
Lopputulos on nyt kaikkien nähtävillä, mutta mennään ajassa vielä taaksepäin, mistä kaikki sai alkunsa?
Taloyhtiön julkisivusuunnitteluprojektin aikana taloyhtiössä innostuttiin ensin ylipäätään muraali-ideasta. Varsinainen aiheidea taitelijan omakuvasta tuli entisen puheenjohtajan käydessä Ateneumin Helene Schjerfbeckin suurnäyttelyssä vuonna 2019. Idea jäi itämään ja kun sekä suunnittelutoimisto että kaupunki suhtautuivat siihen myönteisesti, päästiin suunnittelutyö aloittamaan. Taloyhtiön julkisivu on osittain suojeltu ja tämä huomioitiin remontissa.
Ja sitten päästään kiehtovaan osaan tarinassa. Nykyisen taloyhtiön paikalla sijaitsi 1900-luvun alussa puutalo, jossa Helene Schjerfbeck asui ja maalasi yli 20 vuoden ajan. Taloyhtiön muraaliksi valikoituneen omakuvansa hän maalasi vuonna 1915, jolloin hän asui talossa. Myöhemmin puutalo sai väistyä nykyisen kerrostalon tieltä, joka valmistui vuonna 1962. Tästä projektista voidaankin sanoa, että nykyisyys ja menneisyys kietoutuvat mielenkiintoisella tavalla yhteen.
Lopputulos on palkitseva
Äkkiseltään voisi kuvitella, että hinta tällaiselle lisäprojektille nousee suureksi. Tähän Mäkinen vastaa, että muraalin teko ei kokonaisbudjetissa ollut merkittävä. Taloyhtiö on maksanut projektin alusta loppuun itse. Mäkinen nostaa esiin sen seikan, että julkisivuremontin myötä talo sai täysin uuden ilmeen ja erottuu kaupunkikuvassa hyvällä tavalla.
– Hinta ei ole tässä se oleellisin seikka vaan se, että talosta saatiin katseenvangitsija. Ja voitiin tehdä samalla kulttuurihistoriallisesti arvokas teko.
Teknisesti kuva on toteutettu seinään kuvalevyinä, kuvaa ei siis ole maalattu, vaan kuva värjättiin syvemmälle kivimassaan jo tehtaalla. Kaikkinensa hyvin menneestä projektista kuuluu kiitos kaikille mukana olleille. Puheenjohtajan mukaan kaikki tekivät saumatonta yhteistyötä projektin aikana. Mukana projektissa olivat mm. kaupunki, taloyhtiö, suunnittelutoimisto, urakoitsija, valosuunnittelija, kivilevytehdas ja arkkitehtitoimisto.
Taloyhtiön tavallinen julkisivuremontti voi olla iso sekä työläs. Entäpä sitten tämä projekti, jossa oli mukana paljon lisäelementtejä, niin lähtisitkö uudelleen tähän projektiin?
– Lähtisin, tulee Mäkisen vastaus yhtään empimättä.
Helene Schjerfbeckin omakuva muraalina on nähtävillä osoitteessa Riihimäenkatu 2. Taloyhtiö on jäsenenä Hyvinkään-Riihimäen-Mäntsälän Kiinteistöyhdistyksessä.
(Artikkelin kuvat Esko Mäkinen)
Helene Schjerfbeck (1862–1946) on yksi Suomen kaikkien aikojen tunnetuimmista ja rakastetuimmista taiteilijoista. Schjerfbeck tunnetaan parhaiten pelkistetyistä omakuvista sekä myös esimerkiksi teoksistaan Toipilas ja Vihreä asetelma. Hyvinkään vuosinaan Schjerfbeck kehitti modernistista tyyliään.