Ren tvätt i god stämning
Vårt husbolag har en härlig tvättstuga, inte för att den är gratis, utan för att alla som använder sig av den gör det enligt överenskomna regler. Så har det dock inte alltid varit.
Tvättstugan används av mångahanda människor. Vissa skurar renare än vid den normala städningen någonsin, andra glömmer att tvättstugan är gemensam egendom som alla som använder den också ska ta hand om. När man lämnar tvättstugan med en hög ren och torr tvätt i korgen räcker det inte att bara stänga dörren efter sig. Det kan ligga kvar skräp i tvättstugan, rester av tvättmedel på tvättmaskinen och dammtussar och trådstumpar på golvet. Dessa ska inte nästa användare eller bolaget behöva städa bort.
Bra anvisningar gör det lättare
Om det finns tydliga anvisningar i tvättstugan och alla användare också får ta del av dem följer användarna på varandra och då är trycket på renhållningen vanligtvis större. Åtminstone ordföranden och disponenten får omedelbart veta om någon har lämnat tvättstugan ostädad. Det bör också finnas klara regler om hur man förfar om anvisningarna inte följs. Man bör också redogöra öppet för påföljderna.
I mitt eget husbolag märkte vi för några år sedan försummelse av att städa efter sig i tvättstugan. Vi tog tag i saken, och styrelsen författade enkla anvisningar som fästes både på dörren till och på en vägg i tvättstugan. Dessutom informerade vi de boende i huset om de nya anvisningarna i ett informationsblad som delas ut i allas brevinkast ett par gånger om året.
Att inte följa anvisningarna är till nackdel för alla
I vår anvisning nämns det att vi blir tvungna att införa avgift för tvättstugan om anvisningarna inte följs. Var och en hos oss förstår att det är ett både stelare och sämre alternativ för användarna. Vi har ingen betalautomat eller något annat praktiskt sätt för att fakturera för användningen av tvättstugan så det skulle innebära en kostnad för alla aktieägare, också de som inte använder tvättstugan, att övergå till ett nytt system.
Tillsvidare har tvättstugan varit mycket snygg och användarna nöjda. Också små handlingar kan få stor betydelse när de vidtas i tid.
Marika Sipilä
verksamhetsledare
Finlands Svenska Fastighetsförening