Raide-Jokeri tulee – onko taloyhtiösi kartalla?
Ympäristömelulla on monia haitallisia vaikutuksia terveyteemme. Melu häiritsee, lisää sairastuvuusriskiä, aiheuttaa unihäiriöitä ja heikentää elämänlaatua. Siksipä ei ole lainkaan aiheetonta, että moni taloyhtiö on huolissaan talonsa edustalle lähitulevaisuudessa rakennettavasta pikaraitiolinja Raide-Jokerista. Rakennushanke näyttää olevan väistämätön, näin olen poliittisen päätöksenteon ymmärtänyt olevan. Raide-Jokeri tuntuu olevan huonoista vaihtoehdoista vähiten huono ja onhan siinä hyviäkin puolia, liikennepäästöt pienenee, kuljetuskapasiteetti kasvaa… sen sijaan kustannusten suuruutta en pysty edes ajattelemaan.
Monilla alueilla Helsingissä ja Espoossa on nyt käsillä ajankohta, jolloin taloyhtiöillä ja asukkailla on mahdollisuus tulla kuulluksi katusuunnitelmaluonnoksista. Luonnoksia voi kommentoida määräajassa niiden esittelyn jälkeen. Kommenttien pohjalta luonnoksia parannellaan ja laaditaan katusuunnitelmaehdotus. Tämän jälkeen katusuunnitelmaehdotukset asetetaan nähtäville, ja niistä voi vielä tehdä muistutuksen.
On selvää, että alueen asukkaat ovat oman tienoonsa parhaita asiantuntijoita. Kaikki käytännön seikat eivät käy suunnittelijoille ilmi kaavasta, kartasta tai edes alueen katselmoinnissa. Myös taloyhtiön on syytä pysyä tilanteen tasalla ja valvoa omaa etuaan vähintään sen suhteen, etteivät laissa asetetut melutasot pääse ylittymään, vaan mieluummin alittuisivat selvästi. Myöskään mahdollinen tärinä, saati rakennusaikaiset paalutus- ja louhintatyöt eivät saa aiheuttaa vaurioita yhtiön rakennukselle. Tätä varten on suoritettava asianmukaiset katselmukset ennen töiden toteuttamista ja tärinäarvoja seurattava mittareilla rakennustyön aikana. Hankkeen toteuttajan taholta on toki vakuuteltu, että nämä asiat hoidetaan ja huomioidaan. Melun osalta on kommentoitu, että nykytason melu aiheutuu pääasiassa autoliikenteestä ja ettei raitioliikenne toisi liikennöinnin alkaessa siihen merkittävää lisäystä. Esimerkiksi kaarteiden ja vaihteiden kohdalla kirskunnasta syntyvää melua kuitenkin varmasti piisaa.
Juristia pohdituttaa myös hankkeen vaikutus taloyhtiöiden mahdollisiin lisä- ja täydennysrakentamishankkeisiin tulevaisuudessa. Olemassa olevan rakennuskannan osalta melulta suojaaminen kuuluu hankkeen toteuttajan vastuulle, mutta sitten, kun pikaraitiovaunu kolkuttelee menemään reittiään pitkin, jäävät mahdolliset meluntorjuntatoimet uuden rakennuksen rakennuttajan vastuulle. Tämä tietysti nostaa tulevia rakennuskustannuksia ja voi siten vähentää taloyhtiöiden hyväksi koituvia tuloja tulevissa lisä- ja täydennysrakennushankkeissa. Tälle ei varmastikaan mitään voi, mutta asia on hyvä tiedostaa. Toisaalta on arvioitu, että niin maan kuin asuntojenkin arvo raitiotien läheisyydessä nousee.
Kiinnostava on myös Raide-Jokeri hankkeen toteutuksessa käytettävä allianssimalli, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat muodostavat yhden organisaation ja jakavat hankkeen riskit ja hyödyt. Jos hyväksytty kustannusarvio ylittyy, tilaajan lisäksi myös urakoitsija ja suunnittelija maksavat siitä. Jos arvio puolestaan alittuu, tilaaja maksaa bonuksia urakoitsijalle ja suunnittelijalle. Tällainen malli saattaa herättää kiinnostusta taloyhtiöissäkin. En kuitenkaan soisi allianssimallin yleistyvän taloyhtiöiden urakoissa, joihin se soveltuu huonosti. Allianssimallissa kaikkien osapuolten on oltava ammattilaisia. Näinhän ei taloyhtiöiden kohdalla ole. Toivoa sopii, että Raide-Jokerin hankkeessa sen sijaan on ammattilaiset asialla, ettei veronmaksajille tule jälkipyykkinä maksettavaksi posketonta lisäpottia.
Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski