Puhdasta pyykkiä hyvällä mielin
Meidän taloyhtiössämme on ihana pesula, ei siksi, että se on ilmainen, vaan siksi, että sen käyttäjät toimivat yhtiössä sovittujen ohjeiden mukaan. Näin ei kuitenkaan aina ole ollut.
Talopesulan käyttäjiä on moneksi. Toiset hinkkaavat paikat puhtaammaksi kuin normisiivouksessa konsanaan, toiset unohtavat pesulan olevan yhteistä omaisuutta, josta myös jokaisen käyttäjän tulee pitää huolta. Kun pesulasta lähtee kuivan ja puhtaan pyykkikasan kanssa, ei riitä, että muistaa laittaa oven perässään kiinni. Pesulaan saattaa olla jäänyt roskia, pyykkikoneen päälle pesuainejäämiä ja lattialle villakoiria tai langanpätkiä. Nämä eivät kuuluu seuraavan käyttäjän tai yhtiön siivottavaksi.
Hyvillä ohjeilla helpotusta
Jos talopesulassa on selkeät toimintaohjeet ja niistä myös kerrotaan kaikille käyttäjille, seuraavat käyttäjät toisiaan, jolloin yleensä puhtaanapidon paine on suurempi. Vähintäänkin puheenjohtaja ja isännöitsijä saavat välittömästi tiedon, jos pesula on jäänyt joltain käyttäjältä sotkuiseksi. Myös käyttöohjeiden noudattamatta jättämisestä tulee taloyhtiössä olla selkeä sävel ja seuraamuksista kerrotaan avoimesti.
Omassa taloyhtiössäni huomattiin lipsumista talopesulan siisteydessä pari vuotta sitten. Ryhdyimme nopeasti tuumasta toimeen ja teimme hallituksessa yksinkertaiset käyttöohjeet, jotka kiinnitettiin sekä pesulan ulko-oveen että sisälle seinälle. Lisäksi kerroimme uudesta ohjeistuksesta talon asukastiedotteessa, joka tiputetaan pari kertaa vuodessa kaikkien postiluukusta.
Noudattamatta jättäminen kostuu kaikille
Meidän toimintaohjeissamme mainitaan, että niiden noudattamatta jättämisen seurauksena joudumme siirtymään maksulliseen pesulaan. Jokainen meillä ymmärtää, että se olisi käyttäjien kannalta sekä kankeampi että huonompi vaihtoehto. Meillä ei ole maksuautomaattia tai muuta käytännöllistä tapaa laskuttaa pesulan käytöstä, joten siirtymisestä uuteen järjestelmään maksaisivat kaikki osakkaat, nekin, jotka eivät käytä koko pesulaa.
Toistaiseksi talopesulamme on pysynyt hyvin siistinä ja käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä. Pienetkin teot voivat olla merkitykseltään suuria, kun niihin ryhdytään ajoissa.
Marika Sipilä
palvelujohtaja
Kiinteistöliitto Uusimaa