Osaako taloyhtiösi ostaa palveluja?
Me suomalaiset olemme kuluttajina tarkkoja rahoistamme. Haemme hyvää hinta-laatusuhdetta ja seuraamme tarjouksia. Luemme vertailutestejä ja harkitsemme pitkään vaikkapa uuden auton tai polkupyörän hankintaa. Olemme tiedostavia ja tarkkoja kuluttajia. Mutta kuinka toimimme taloyhtiömaailmassa? Olemmeko hallituksen jäseninä yhtä osaavia ostajia?
Kiinteistönhuoltoa, putkiurakkaa tai sähköautojen latauspisteitä hankkiessa tilanne on tyypillisesti mutkikkaampi kuin kuluttajahankinnoissa. Hintoja ei voikaan lukea netistä tai lehti-ilmoituksista. Aina ei osata ihan tarkkaan yksilöidä mitä ollaan ostamassa, eikä ole tiedossa, mistä edes kannattaisi kysyä tarjouksia. Eikä laadullisia vertailuja löydy Tekniikan Maailmasta tai Kuluttajalehdestä. Yhteenvetona ja aika lailla faktana voidaan todeta, että palveluja on ylipäänsä melko vaikea ostaa. Kokemus ja osto-osaaminen ovat siksi arvokkaita taitoja. Niitä olisi hyvä saada mukaan hallituksen kokoonpanoon tai käyttöön isännöitsijän kautta
Hyvään osto-osaamisen kuuluvat ainakin tarpeen arviointi, markkinoiden tuntemus, tarjouspyyntöjen laadinta ja tarjousten vertailu sekä kilpailuttaminen, neuvottelutaidot ja sopimusten sekä riskien hallinta. Mitä isompi hankinta, sitä tärkeämpää on kokonaisuuden hallinta. Hyväkään sopimus ei pelasta, jos hankittu palvelu ei sovellu juuri omalle taloyhtiölle tai tekijä ei osaa tehdä sovittua työtä.
Liian usein taloyhtiön hankinnoissa sana kilpailutus on synonyymi hintavertailulle. Tämä on usein se ensimmäinen ja suurin virhe. Jäsenkyselyistämme selviää, että reklamaatioon tai sopimuksen päättämiseen ajaudutaan lähes aina huonoksi koetun laadun takia. Ei siis hinnan. Siksi on kummallista, että ostovaiheessa laadun selvittämistä ei aina edes yritetä tehdä kunnolla. Esimerkiksi kokemukset aikaisemmilta asiakkailta on usein helppo selvittää muutamalla puhelinsoitolla.
Perinteisen hintakilpailun sijaan joskus voisi olla parempi käyttää myös niin sanottua ranskalaista urakkaa eli kiinteähintaista kilpailutusta. Siinä tarjouksen pyytäjä antaa kiinteän hinnan esimerkiksi piha-alueen tai porraskäytävän korjausurakkaan ja pyytää tarjoajia esittämään, mitä kaikkea ja millä laadulla tuohon hintaan saa. Tällainen kilpailutus saattaa tuoda myös ihan uusia ajatuksia toteutukseen.
Tällä hetkellä monen taloyhtiön hallituksen työlistalta löytyy perinteisten korjaushankkeiden lisäksi lämmitysjärjestelmien parantamiseen ja energian tuotantoon tai säästämiseen liittyvät sekä sähköautojen latauspisteisiin liittyvät hankkeet. Näissäkin hankinnoissa tulee hinnan lisäksi arvioitavaksi markkinoilla toimivien yritysten osaaminen, kilpailukyky ja luotettavuus.
Laadukkaan ostamisen edellytys on huolellinen perehtyminen, puolueettoman tiedon hankinta ja harkittu päätöksenteko. Kannattaa myös muistaa, että asiantuntevaa apua ja tukea löytyy, jos sitä kysyy. Puhelinneuvontamme palvelee Kiinteistöliitto Uusimaan jäseniä joka arkipäivä. Lue lisää: ukl.fi
Mika Heikkilä
toiminnanjohtaja, varatuomari
Kiinteistöliitto Uusimaa
KIrjoitus on julkaistu aiemmin Kiinteistölehti Uusimaan numerossa 4/2024