Mitä on taloyhtiön hyvä hallinnointi?
Perinteinen näkemys asunto-osakeyhtiön hallinnoinnista keskittyy suunnitelmalliseen kiinteistön hoitamiseen. Siihen kuuluu teknisen kunnon säännöllinen seuranta, tilojen siistinä pitäminen, huollot, peruskorjaukset ja joskus myös jopa rakennuksen purkaminen ja uuden rakentaminen tilalle.
Tässä ajattelussa riskinä on ihmisten unohtuminen. Taloyhtiö ei nimittäin ole synonyymi kiinteistölle. Se on synonyymi kiinteistölle, omistajille ja asukkaille. Hyvä taloyhtiö ei unohda mitään näistä.
Hallituksen ja isännöitsijän tärkeä tehtävä on huolehtia osakkaiden ja asukkaiden sitouttamisesta ajatteluun, jonka ydin on yhtiön pitkän aikavälin etu. Väitän, että tämä on liian usein suuri haaste nykyisessä heti-kaikki-mulle ja minulla-on-oikeuksia -maailmassa, vaikka oman edun ajamisella tai lyhytaikaisella säästämisellä pohjustetaan isoja vaikeuksia taloyhtiölle pidemmällä aikavälillä. Osakkaiden valistaminen ymmärtämään vaikkapa osakkaiden vastuulla olevan huollon tai yhtiön vastuulla olevien peruskorjausten tarve, on yksi osa hyvää taloyhtiön hallinnointia. Valistustyötä riittää sekä hallitukselle että isännöitsijälle, koska sitouttamisen avainsanoja ovat kommunikaatio ja tiedon jakaminen.
Isännöitsijän ja huoltoyhtiön tiedotteet, hallituksen järjestämät info- ja keskustelutilaisuudet, sähköpostijakelut ja asiantuntijoiden kuuleminen avoimissa asukkaiden tilaisuuksissa eri hankkeiden suunnitteluvaiheessa, ovat kaikki hyviä keinoja lisätä yhteisymmärrystä. Samalla lisääntyy luottamus hallinnon osaamiseen ja tulee jo ennakkoon hankittua osakkailta päätösvalmiutta vaikkapa tarpeellisiin, mutta kalliisiin peruskorjauksiin.
Hyvin hoidetussa taloyhtiössä ei saisi juuri tulla yllätyksiä kenellekään. Ei riitä, että hallitus tai isännöitsijä tietää tulossa olevista korjaustarpeista tai muista jokaisen asukkaan elämään vaikuttavista asioista. Kunnossapitotarveselvitys ja PTS ovat kunnolla tehtyinä hyviä työkaluja myös osakkaille ”henkisesti” valmistautua tuleviin päätöksiin mukaan lukien niiden taloudellisiin vaikutuksiin varautuminen. Yllätyksenä tulevat suuret korjaushankkeet ovat usein juuri niitä kipukohtia, joista suurimmat taloyhtiöriidat alkavat.
Kirjoittaja Mika Heikkilä on Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja.