Latausvastike – mitä kuluja sillä katetaan?
Nyt kun energian hinta on ottanut jyrkän nousukiidon kohti taivaita, monessa taloyhtiössä mietitään, mitä kustannuksia sähköajoneuvon lataajalta voidaankaan periä osana latausvastiketta.
Ensinnäkin on huomattava, että vastikkeella tarkoitetaan osakashallinnassa olevasta tilasta perittävää maksua ja vastikkeen perimisen tulee perustua aina yhtiöjärjestykseen. Yhtiöjärjestyksessä tulee myös määrätä vastikkeen perusteesta ja käyttöalasta. Jos siis kysymys on omana osakeryhmänään olevasta autopaikasta ja autopaikan sähkönkulutuksen korvaamisesta, on kaivettava yhtiöjärjestys esiin.
Yleisemmin latausvastikepykälät on laadittu siten, että latausvastikkeella katetaan kulutetusta sähköstä yhtiölle aiheutuvat kustannukset autopaikkakohtaisesti mitatun kulutuksen mukaisesti. Tällöin latausvastikkeella tulisi kattaa kaikki sellaiset sähkön kulutuksen määrään perustuvat yhtiölle aiheutuvat muuttuvat kustannukset. Näitä ovat sähköenergian ja sähkön siirron kilowattituntihinnat ja näiden perusteella määräytyvät verot. Kulutuksen määrästä riippumattomat perusmaksut tulisi nähdäkseni kattaa hoitovastikkeella, ellei yhtiöjärjestyksestä muuta johdu.
Entäpä sitten, jos taloyhtiö ostaa pörssisähköä? Kuten tiedämme, sähkön kilowattitunnin hinta vaihtelee pörssissä kellonajan mukaan. Viisas sähköauton lataaja voi myös optimoida kulutustaan siten, että lataa edullisempaan yöaikaan. Autopaikkakohtainen kulutusmittaus on kuitenkin harvoin niin viisas, että mittari tietäisi, minkä hintaista sähköä osakas on ladannut. Näin ollen, kun yhtiö laskuttaa osakkaalta latausvastiketta, ei yhtiöllä ole käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin käyttää laskennassa ostamansa pörssisähkön keskihintaa.
Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Uusimaan lakimies Maria Forsblom.