Kodin jätteet hyötykäyttöön
Näin syksyn kynnyksellä monessa taloyhtiössä muutetaan ja remontoidaan – jätteitä tulee joka lähtöön. Tiedätkö sinä mitä mihinkin jäteastiaan laitetaan ja mikä sinne ei lainkaan kuulu?
Uudistunut jätelaki toi mukanaan lisää lajittelumahdollisuuksia erillisten keräysastioiden myötä. Tällä pyrittiin helpottamaan jätteiden lajittelua, kun niitä ei tarvitse kuljetella alueellisiin kierrätyspisteisiin tai muihin vastaanottopaikkoihin.
Mutta. Jätteiden lajittelu ylipäätään on kautta aikojen ollut haasteellista ja lisännyt harmaita hiuksia, ainakin taloyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle. Erityisesti sekajäteastia kerää aina sisäänsä paljon varsinaiseen lajitteluun kelpaavaa jätettä. Mikä avuksi lajittelun helpottamiseksi ja miksi ylipäätään kukaan yhtiössä lajittelee, jos toiset vähättelevät koko asiaa. Auttaisiko taloyhtiöön nimetty roskakyttääjä?
Taloyhtiön kokonaiskuluissa jätteenkuljetus näyttelee suhteellisen pientä osuutta, mutta jokainen jätepisteeseen kuulumaton tavara nostaa jätekuluja suhteellisen paljon. Ellei raha ratkaise, voisiko lajittelua ajatella ihan puhtaasti ympäristönsuojelun näkökulmasta. Haluathan sinäkin varmaan jättää jälkipolville toimivan lajittelun ja jätteiden tehokkaan hyötykäytön.
Yhteiset jätepisteet ja -astiat ovat mahdollisia ja suositeltaviakin naapureiden tai taloyhtiöiden kesken. Näin säästetään sekä kustannuksia että hiilijalanjälkeä. Astia- ja tilatarpeen selvittämiseen saa apua oman jätehuoltoyhtiön neuvonnasta ja nettisivuilta löytyy helposti jokaiselle jätteelle oma lajitteluhaku. Tästä voi myös tiedottaa kaikille taloyhtiön asukkaille.
Jätteiden lajittelu ja kierrätys ei ole kaikille selvää pässinlihaa. Mutta jos yksi ihminen tuottaa vuosittain jopa 290 kiloa jätettä, ei kenenkään tulisi laistaa omien jätteiden lajittelusta. Taloyhtiön jokaisen astian kohdalla tulisi olla kuva/selostus astiaan soveltuvasta jätteestä. Tähänkin avun antaa oman alueen jätehuoltoyhtiö. Ja jos jäte edelleen päätyy väärään astiaan tai sen viereen, on kyseessä valitettavasti hyvin välipitämätön asukas.
Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Uusimaan asiakkuuspäällikkö Marika Sipilä.