Jäsentyytyväisyys on korkea, mutta tekemistä riittää – näin kertoo jäsentyytyväisyyskysely
Kattojärjestömme Suomen Kiinteistöliitto lähetti loppukeväästä joka kolmas vuosi toteutettavan jäsentyytyväisyyskyselyn kaikille 23 paikallisyhdistyksen jäsentaloyhtiöille, myös siis Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenille. Vastauksia tuli yhteensä vajaat 4 000, Uudeltamaalta vastaajia oli noin 1 300. Puheenjohtajia vastaajista edusti 59 %, hallituksen jäseniä 26 % ja isännöitsijöitä vain 11 %. Käsittelemme tässä tarkemmin Uudeltamaalta tulleita vastauksia.
Iloksemme voimme todeta, että vastaajista 95 % on valmiita suosittelemaan yhdistyksen jäsenyyttä ja tämä prosenttiluku on pysynyt näissä lukemissa jo useamman kyselyn ajan.
Tärkeimpänä palveluna neuvontapalvelut sekä koulutustilaisuudet
Tärkeimpinä palveluina vastaajat kokivat neuvontapalvelut sekä koulutustilaisuudet. Vapaissa vastauksissa kaivattiin neuvontaa erityisesti isännöintisopimuksiin, isännöitsijän valintaan, vastuukysymyksiin ja korjausrakentamiseen.
Tyytyväisimpiä jäsenet ovat edelleenkin neuvontapalveluihin, koulutuksiin sekä viestintään. Näistä yhdistys sai noin 9- keskiarvon kouluarvosana-asteikolla 4-10.
Huomattava muutos löytyy kiinnostuksessa sähköisiin koulutuspalveluihin. Niiden osuus oli tuplaantunut viime kyselystä ollen nyt 63 %. Koronan vaikutus etäkoulutusten valtavaan lisääntymiseen on osaltaan vaikuttanut vastaajien valmiuksiin osallistua webinaareihin.
”Kehittäkää ehdottomasti entisestään digipalveluiden kautta koulutustarjontaa. Itse koin hyötyväni eniten HTHJ-kurssikokonaisuudesta.”
Neuvojien ammattitaito, asiantuntemus ja palveluhenkisyys saivat neuvontapalveluissa korkeimmat arvosanat, jonkin verran kyseltiin neuvonta-aikojen laajentamisen perään.
”Neuvontapalvelujen olisi hyvä olla saavutettavissa myös iltaisin, edes yhtenä iltana viikossa.”
Uutiskirje sekä lehti tunnetaan hyvin
Viestinnässä yhdistyksen sähköinen uutiskirje sekä tämä oma lehti tunnettiin hyvin lähes 70 prosentissa vastaajista. Valtakunnallinen Suomen Kiinteistölehti tunnettiin erittäin hyvin ja sosiaalisesta mediasta erityisesti facebook-sivut. Yleisesti ottaen viestintä sai erittäin paljon vapaata palautetta. Näistä erottui jäsenten tietämättömyys yhdistyksen monipuolisista palveluista. Tähän kaivattiin panostusta. Lisäksi kattojärjestön ja alueyhdistyksen toimintojen/palveluiden erot koettiin sekavaksi.
”Tähän kyselyyn vastatessa yllätti palveluiden monipuolisuus. Tästä kannattaisi viestiä lisää.”
”Valtakunnallisen ja jäsenyhdistyksen toiminnan erottamisen järkevyyden kirkastaminen, jos eriyttäminen yleensä on järkevää?”
Jäsenmaksua pidetään kohtuullisena
Noin 90 % vastaajista piti jäsenmaksua edullisena tai sopivana suhteessa saataviin palveluihin.
”Jäsenyys ehdottomasti jäsenmaksun arvoinen.”
Sekä kattojärjestömme Kiinteistöliiton että Uusimaan imagoa piti 97 % vastaajista asiantuntevana ja aikaansa seuraavana. 95 % koki, että tarjoamme palveluita, jotka ovat vastaajille tarpeellisia.
”Olette ainut tolkullinen toimija kiinteistöalan viidakossa.”
Saimme erittäin paljon vapaita vastauksia, sekä risuja että ruusuja. Kaikki palautteet on annettu anonyymisti.
Kiitämme jäsenkuntaamme rehellisistä, realistisista ja monisanaisista vastauksista. Ilman näitä emme voisi kehittää toimintaamme.