Jäsenten tyytyväisyys antoi kouluarvosanan 8,5 – jopa 56 prosenttia antoi 10 tai 9
Joka kolmas vuosi kysyy kattojärjestömme Suomen Kiinteistöliitto paikallisyhdistysten jäseniltä mitä jäsenpalveluita pidetään tärkeimpinä ja miten tyytyväisiä niihin ollaan. Tämän vuoden kyselyyn vastasi 20 prosenttia viime vuotta enemmän, eli 4 800 jäsentalon edustajaa. Kiinteistöliitto Uusimaan jäseniltä saatiin 1 410 vastausta. Tässä lyhyesti yhdistyksemme tuloksista. Linkin kautta yhteenveto myös graafeina.
Kyselyyn vastanneista puolet oli puheenjohtajia, yli kolmannes hallituksen jäseniä ja vain joka kymmenes isännöitsijä. Niin Uudenmaan kun koko maan vastaajista pääosa oli yli 60-vuotiaita.
Kuten kolme vuotta sitten, kokee 96 prosenttia olevansa edelleen valmiita suosittelemaan yhdistyksen jäsenyyttä ja 44 prosenttia on jo suositellutkin. Jäsenmaksun suuruutta pidetään kohtuullisena, jopa edullisena suhteessa silitä saataviin palveluihin.
Tärkeimmät palvelut pysyneet samana – neuvonta sekä koulutustilaisuudet
Tärkeimpänä palveluna kolme neljästä vastaajasta piti edelleen jäsenneuvontaa. Tämä oli selkeästä koko maata suurempi luku. Yli puolen mielestä koulutukset nousivat kakkossijalle. Neuvojien palveluhenkisyys ja ammattitaito saivat neuvontapalveluista korkeimmat arvosanat ja palvelun aukioloajat pitivät edelleen perää. Mutta näissä kaikissa arvosana oli silti yli 5 (7=paras).
Tyytyväisimpiä jäsenet ovat tärkeimpiin palveluihin, neuvonta ja koulutukset. Kolmannelle sijalle ylsi viestintä. Arvosanat näissä kolmessa vaihtelivat välillä 5,8-6,0 (7 paras). Neuvonnan sisällä parhaimmat arvosanat sai oma laki- ja tekninen neuvonta (5,9), kun taas Kiinteistötyönantajien työsuhdeneuvonta (taloyhtiön palkkaamat työntekijät) oli vähiten käytetty tai tunnettu (25 %).
Jäsenistö toivoi koulutusta erityisesti isännöinnin ja taloyhtiön yhteistyöstä, remonttihankkeiden teknisistä ratkaisuista, kiinteistönpidon suunnitelmallisuudesta ja aina ajankohtaisesta kunnossapitovastuusta sekä energia-asioista. Moni vastaaja piti webinaareja erinomaisena koulutusmuotona ja hyvin toteutettuna. Erityisesti arvostettiin tallenteiden saatavuutta jälkikäteen. Suurimmat erot valtakunnallisissa ja alueellisissa koulutusten aihetoiveissa olivat taloyhtiön viestintä sekä digitalisaation mahdollisuudet, joita Uudenmaan alueella toivottiin muuta maata enemmän. Myös pienten taloyhtiöiden erityistarpeiden huomioimista toivottiin avoimissa vastauksissa.
”Ilman teitä olisi työskentely hallituksessa vaikeaa, olette kullanarvoisia. Voin nukkua yöni rauhassa, kun tiedän, mistä saa apua erilaisiin taloyhtiön ongelmiin. ”
Viestinnältä toivottiin tiivistystä sekä selkeyttä
Viestintää pidettiin hyvin ajankohtaisena ja asiantuntevana (arvosanat 5,8-5,9) ja kaksi kolmasosaa jäsenistä tunsi jäsensivut. Jäsensivujen sisällöstä oppaat ja ohjeet (54 %) sekä vastuujakopalvelu (45 %) olivat tunnetuimmat, mutta laskurit ja lakibotti-palvelun tunsivat vain 7-12 prosenttia vastaajista. Yli kolme neljännestä tunsi yhdistyksen uutiskirjeen sekä oman Kiinteistölehti Uusimaa hyvin. Vastaavasti sosiaalisen median kanavat Facebook, Instagram ja LinkedIn olivat vastaajista vain alle 10 prosentin tiedossa.
Kehittävää palautetta annettiin viestinnän määrästä ja laadusta. Moni koki, että sähköpostitse lähetetään liikaa viestejä, ja että viestintä on usein liian yleisluontoista. Toivottiin viestien tiivistämistä sekä parempaa nettisivujen käytettävyyttä. Suomen Kiinteistölehteä kiiteltiin monessa avoimessa vastauksessa, mutta tarve kahdelle eri lehdelle kyseenalaistettiin.
Yli 95 prosenttia vastaajista piti sekä Suomen Kiinteistöliiton että Uudenmaan paikallisyhdistyksen imagoa asiantuntevana, myös asiakaspalvelun osalta. Lähes saman verran koki meidät aikaansa seuraavana sekä tarpeellisia palveluja tarjoavana tahona.
Viestintään liittyvissä avoimissa palautteissa kävi ilmi, että kaikki jäsenpalvelut eivät selkeästi ole tiedossa ja kattojärjestömme sekä alueyhdistyksemme päällekkäinen toiminta hämmentää sekä palveluiden että viestinnänkin osalta. Edunvalvonnan palautteissa korostui myös toive Suomen Kiinteistöliiton aktiivisemmalle roolille asumisen kustannusten hillitsemisessä, isännöintipalvelujen laadun valvonnassa ja taloyhtiöiden etujen ajamisessa suhteessa urakoitsijoihin ja isännöitsijöihin.
Yhdistys haluaa kiittää jäseniä vastauksista sekä avoimista mielipiteistä.