Husbolag – var uppmärksamma på meddelanden om höjning av avtalspriser!
Som en följd av kriget i Ukraina har kostnaderna för förnödenheter och tjänster stigit. Det här tar sig särskilt uttryck i höjda priser på bränsle och olika material och råvaror.
Olika avtalspartner närmar sig också husbolag med allehanda meddelanden om prishöjningar. Då är det bra att komma ihåg att prishöjningar inte är något automatiskt och att man inte behöver godkänna dem rakt av.
Man kan börja med att kontrollera det egna avtalet om vilka villkor som gäller för prisjusteringar av tjänsten, eller de allmänna branschvillkor som finns bifogade till avtalet. Om rätten att höja priset baserar sig direkt på avtalet ska avtalet följas.
T.ex. justeringar av priset på disponent- och fastighetstjänster baserar sig oftast på allmänna villkor som utgör en del av avtalet. Enligt dem ska förslaget till justering av avtalspriset för det första lämnas skriftligt och i tillräckligt god tid till beställaren. För prisjusteringen ska det finnas en grund som har uppkommit efter att den offert som avtalet baserar sig på lämnades och som direkt påverkar den prestation avtalet omfattar.
Beställaren, dvs. husbolaget, kan vägra att godkänna den föreslagna prisjusteringen. Vägran ska meddelas uppdragstagaren skriftligt inom en månad från justeringsanmälan, varefter eventuella justeringsförhandlingar bör inledas omedelbart. Om man inte når enighet om priset har uppdragstagaren rätt att säga upp avtalet oberoende av dess varaktighet med tre (3) månaders uppsägningstid.
När skatter och offentligrättsliga avgifter som direkt påverkar avtalet ändrar justeras avtalspriset på motsvarande sätt i enlighet med villkoren.
När husbolag får meddelande om en prishöjning som motiveras med uppdragstagarens ökade kostnader till följd av kriget i Ukraina är det bra att gå igenom det egna avtalet och kontrollera huruvida den påstådda kostnadsökningen direkt påverkar det egna avtalet.
Om avtalet blir oskäligt för den ena parten kan avtalspriset också i en tvist jämkas.