Husbolag – observera ändringarna i skyldigheten att sortera avfall
Jag vill börja med en bekännelse. Jag är en passionerad återanvändare och avfallssorterare. Också den yngre generationen har lärt sig det. Min fyraåring frågar efter att ha ätit en glasspinne på godisdagen: ”Ska den i första eller andra soppåsen?” Vi har för all del flera soppåsar än så för olika avfall, men han kan redan grunderna. Däremot blir jag alldeles kall om hjärtat när jag till exempel vid ett besök hos någon märker att man inte sorterar. Det är förskräckligt att titta på hur man helt sorglöst klämmer ner plastförpackningar, matrester och tonfiskburkar i blandavfallet. Och varje gång orkar jag komma med en utläggning i saken. Tillsvidare har jag inte råkat ut för portförbud.
Man får hoppas att sorteringen ökar. Studier visar att cirka 75 procent av hushållens blandavfall i huvudstadsregionen kunde ha sorterats för återvinning. Mest bioavfall finns det i blandavfallet, andelen är nästan 40 procent. I denna del utnyttjas inte näringsämnena i bioavfallet till exempel som biogas eller kompost. Det återstår således massor att förbättra.
Avfallssorteringen kommer i alla fall att underlättas av att det i allt flera husbolag snart tas i bruk separata insamlingskärl för olika avfall. Efter det behöver man för att sortera inte längre transportera vissa avfall till regionala återvinningsstationer eller andra mottagningsställen. Avfallslagstiftningen revideras som bäst, och de stora regionala skillnaderna i hur man sorterar kommer sannolikt att jämnas ut i framtiden.
Enligt avfallslagen är kommunerna skyldiga att ordna avfallshantering bland annat för avfall som uppkommer vid boende. I huvudstadsregionen – Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda samt med stöd av ett avtal Kyrkslätt – sköts den kommunala avfallshanteringen av samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM). Här vill jag lyfta upp HRM:s nya avfallshanteringsföreskrifter som träder i kraft i början av nästa år. Också vår juridiska rådgivning har fått frågor om deras konsekvenser för husbolagen. HRM:s avfallshanteringsföreskrifter gäller alla invånare i de nämnda kommunerna samt andra aktörer som omfattas av den avfallshantering som ordnas enligt avfallslagen.
De skärpta skyldigheterna i HRM-regionen gäller på lika villkor från och med 1.1.2021 bostadsfastigheter med minst fem lägenheter. Så här förutspår HRM att ändringarna i avfallslagen blir. Bostadsfastigheter på minst fem lägenheter ska framöver ha separat återvinning av bioavfall, plast, glas, kartong och små metallföremål. Till slutet av innevarande år har dessa skyldigheter gällt bostadsfastigheter med minst 10 eller 20 lägenheter beroende på avfallsslag och för plastförpackningarnas del varit frivilliga.
Sammanfattningsvis behövs följande avfallskärl framöver:
- I fastigheter med 5–9 lägenheter utöver det nuvarande blandavfallskärlet dessutom insamling av bioavfall, små metallföremål samt kartong-, glas- och plastförpackningar,
- i fastigheter med 10–19 lägenheter utöver de nuvarande avfallskärlen dessutom insamling av små metallföremål samt glas- och plastförpackningar samt
- i fastigheter med över 20 lägenheter utöver de nuvarande kärlen även insamling av plastförpackningar.
Dessutom behövs det oftast även ett separat kärl för papper. Avfallslagen har separata bestämmelser om pappersinsamling. Med undantag av småhus- och glesbygdsområden har fastigheterna en skyldighet att ordna en plats och ett kärl för insamling av papper och fastigheten svarar även för dessa kostnader, som hyran för insamlingskärlet. Pappersproducenten bekostar vidarehanteringen av det insamlade pappret och får inte ta ut någon avgift för tömning av insamlingskärlet och transport.
För att återkomma till HRM:s nya avfallshanteringsbestämmelser så har HRM meddelat att de levererar de behövliga kärlen till fastigheterna under våren 2021 innan insamlingen inleds och informerar mer ingående om när insamlingen inleds. Husbolagen bör emellertid bereda sig på att göra ändringar i sina soputrymmen eller på sina sopställen eftersom nya avfallskärl kräver mer plats. En del av blandavfallskärlen kan ersättas med andra avfallskärl och då minskar behovet av ytterligare plats. Om det inte finns tillräckligt med rum lönar det sig att utreda möjligheten att använda avfallskärl som är gemensamma med grannbolaget. Då ska det ingås ett samanvändningsavtal om arrangemanget.
Vid sidan av en rad andra faktorer inverkar avfallsslaget på den kommunala avfallsavgiften.
Förutom att de ändrade bestämmelserna gagnar miljön kan det även följa annat gott av dem. Exempelvis är avfallsavgifterna för plastförpackningar lägre än för blandavfall. Plastförpackningarna utgör en stor andel av de boendes avfall, så separat insamling av plast kan leda till att husbolagets avfallsavgifter minskar.
Trots att varje boende har ansvar för att sortera avfall, ska företrädarna för fastigheten, husbolagets styrelsemedlemmar och disponent, anvisa de boende om avfallshanteringen, till exempel genom att dela ut HRM:s avgiftsfria broschyrer.
Javisst ja, glasspinnen. Glasspinnen av trä ska hos oss läggas i ”den andra soppåsen”, dvs. bioavfallet.
Skribenten är Kiinteistöliitto Uusimaas ledande jurist, vicehäradshövding Katriina Sarekoski.