Energikrisen kan leda till att husbolagets kassa sinar – vad göra?
De på senaste tid kraftigt ökande energikostnaderna har i allt fler husbolag lett till oro för hur pengarna ska räcka till nästa vinter. Om det inte finns någon buffert i kassan kan man ställas inför behovet att sammankalla en extra bolagsstämma för att höja skötselvederlaget eller ta ut ett extra skötselvederlag.
Budgeten som styrelsens rättesnöre
Bolagsstämman godkänner husbolagets budget för räkenskapsperioden. Styrelsen kan sedan verka relativt fritt inom denna budget. Även om man försöker lägga budgeten så att den motsvarar verkligheten så bra som möjligt, uppstår ibland överraskande kostnader, som t.ex. en skada eller som nu kraftigt ökande energikostnader. Om man alltså saknar buffert i kassan måste man skaffa pengar någonstans ifrån. I praktiken innebär detta att det tas ut extra vederlag av aktieägarna, att vederlaget höjs eller att man ansöker om lån hos banken. Enbart uppläggningskostnaderna för banklånet kan emellertid vara så betydande att det ofta kan vara mer beaktansvärt att täcka överraskande utgifter genom att höja vederlaget eller ta ut ett extra vederlag.
Sammankalla extra bolagsstämma
Beslut om att höja vederlaget eller ta ut ett extra vederlag är ärenden som ingår i bolagsstämmans befogenheter. Styrelsen kan inte besluta om det själv. För beslutet ska styrelsen sammankalla en extra bolagsstämma och där föra fram det lösningsförslag som den ser som det bästa i situationen. Kallelsen ska skickas ut senast två veckor före bolagsstämmans planerade datum. Såväl beslutet att höja vederlaget som att ta ut ett extra fattas med vanlig majoritet. Om man anser att det handlar om en kostnadsökning av engångsnatur torde det vara ett bättre alternativ att ta ut ett extra vederlag. Om man däremot bedömer att kostnadsökningen är mer bestående är det sannolikt ett mer fungerande alternativ att höja vederlaget.
Hur förbereda sig?
Att höja vederlaget gör det också möjligt att samla en buffert i husbolagets kassa. Med buffert avses ett belopp för överraskande kostnader motsvarande de vanliga kostnaderna under cirka 2–3 månader. Husbolag borde alltid ha ett sådant belopp på kontot. Ett alternativ för att ha beredskap inför överraskande kostnader är också att bolagsstämman befullmäktigar styrelsen att ta ut ett extra vederlag för en eller två månader under räkenskapsåret eller styrelsens mandatperiod. Då kan husbolaget undvika att sammankalla bolagsstämman om något oförutsett inträffar. Om man blir tvungen att ta ut ett extra vederlag ska styrelsen lägga fram en utredning om det på nästa bolagsstämma och visa varför det gjorts.
Skribenten är Niklas Lindberg, jurist vid Kiinteistöliitto Uusimaa.