Beslut om laddningspunkter för elbilar på parkeringsplatser i aktieägarnas besittning
Utifrån de samtal Fastighetsförbundets juridiska rådgivning fått ta emot denna vår upplever jag att beslut om laddning av elbilar är ett högaktuellt ämne på bolagsstämmorna. Därför tyckte jag det vore på sin plats att repetera några huvudregler om hur besluten om bilplatser i aktieägarnas besittning fattas.
Meningen är inte att ta upp alla möjliga scenarion, utan de i mitt tycke vanligaste situationerna när bolaget börjar installera laddningsberedskap/laddningspunkter som ett bolagsprojekt. Enligt min uppfattning är det ofta endast laddningsberedskap som genomförs som ett projekt av bolaget, medan anskaffningen av själva laddningsutrustningen lämnas åt aktieägaren att utföra som ett ändringsarbete. Det här möjliggör givetvis att aktieägarna kan skaffa laddningsutrustning i den takt som det finns behov av när infrastrukturen är klar.
Helt först, innan några som helst beslut tas, ska konditionen på bolagets elnät för bilplatsernas del utredas tillsammans med elsystemets kapacitet. Först därefter vet man vilka alternativ bolaget har för att installera laddning för ”stöpselbilar”.
Om bolagets alla aktier inkluderar rätten till besittning även av en bilplats, fattas beslutet om att installera laddningsinfrastrukturen/laddningspunkterna vid bolagsstämman som ett majoritetsbeslut. Då deltar alla aktieägare i kostnaderna i enlighet med den vederlagsgrund som bestäms i bolagsordningen. Ett typiskt exempel kan vara att lägenhetsbeskrivningen i ett radhus bolagsordning anger en bilplats för varje lägenhet.
Men alltid hör det inte en bilplats till alla lägenheter i bolaget, utan bilplatserna kan till exempel ha egna bilplatsaktier. Då fattas det beslut om el till alla bilplatser med så kallad dubbel majoritet, det vill säga eldragningen ska få understöd av en majoritet av alla aktier som är representerade på bolagsstämman samt av en majoritet av bilplatsaktieägarna. Aktieägarna med bilplats svarar då för kostnaderna.
När det handlar om platser som aktieägarna besitter kan det bli fråga också om ett så kallat projekt av en aktieägarminoritet. Då fattar bolagsstämman med två tredjedelars kvalificerad majoritet beslut om att vissa aktieägare får installera laddningsberedskap/laddningsutrustning som ett bolagsprojekt. Då svarar endast de aktieägare som samtycker till projektet för kostnaderna. Om bolaget har till exempel 15 bilplatser som aktier, och endast fem av aktieägarna vill installera laddningsberedskap, är det endast dessa fem som svarar för kostnaderna för projektet. När det handlar om ett projekt av en aktieägarminoritet ska aktieägarnas likabehandling beaktas, det vill säga de bilplatsaktieägare som inte går med i projektet ska ha möjlighet att ansluta sig till systemet senare. I praktiken ska man då ange villkoren för senare anslutning (avgift för anslutning i efterhand och hur den används) för att det ska bli möjligt att ansluta sig till systemet senare.
Syftet med den här bloggen var att ta upp de i mitt tycke vanligaste situationerna för att installera laddning för ”stöpselbilar” som ett bolagsprojekt på bilplatser som aktieägarna besitter. Det finns också andra sätt att genomföra detta på, av vilka det kanske det är viktigast att nämna aktieägarens eget ändringsarbete. Läs mer om hur beslut om detta fattas och till exempel om elektrifiering av bilplatser i bolagets besittning i den anvisning om laddningspunkter för elbilar som Fastighetsförbundet har publicerat.
Skribenten Jaakko Lindfors är jurist vid Fastighetsförbundet.