Kiinteistölehti Uusimaan ensimmäisen vuosikerran lukijapalaute innostaa jatkamaan
Aloitimme vuonna 2020 julkaisemaan omaa alueellista Kiinteistölehti Uusimaata valtakunnallisen Suomen Kiinteistölehden liitteenä. Lehtemme ilmestyy neljä kertaa vuodessa, kaksi kevätkaudella ja kaksi syyskaudella. Ensimmäisen vuoden jälkeen toteutimme jäsenkunnalle lukijakyselyn, selvittääksemme miten uusi lehti on otettu vastaan. Kerroimme lyhyesti kyselyn tuloksista vuoden 2021 ensimmäisessä lehdessä. Tässä hieman tarkemmin kyselystä.
Lehti ilmestyy sekä paperisena yleensä puheenjohtajan postiluukusta että sähköisenä yhdistyksen nettisivujen ja uutiskirjeen kautta. Myös lisälehtien tilaajat saavat tämän aluelehden. Paperista lehteä ilmoitti lukeneensa jopa 88 prosenttia ja pelkästään sähköistä vain 3 prosenttia. Alle 10 prosenttia käytti molempia lukutapoja. Tulevaisuudessa toiveena oli lukea enemmän sähköistä lehteä tai molempia (30 %), 63 prosenttia lukisi vain paperilehteä.
Vastaajat kyselyssä olivat pääosin yli 65-vuotiaita (vajaat 60 %), joista 85 prosenttia oli samalla myös taloyhtiön puheenjohtajia. Sekä vastaajien ikäprofiili että poikkeuksellinen epidemiatilanne saattanee selittää paperilehden suuren lukuprosentin sekä yleisesti ottaen hyvän lehden lukuprosentin, josta myöhemmin lisää.
Yleinen tyytyväisyys korkealla
Yleisesti ottaen jopa 79 prosenttia vastaajista oli uuden lehden ilmestymiseen tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä. Myös nykyinen neljä numeroa vuodessa tuntui olevan sopiva määrä yli 80 prosentille. 10 prosenttia jopa toivoi, että lehti voisi ilmestyä useammin. Valtakunnallinen lehti ilmestyy 10 kertaa vuodessa.
Kysymykseen, kuinka tarkkaan lehti oli tullut luettua, vastasi 42 prosenttia lukeneensa jokaiset 4 numeroa ja 43 prosenttia osan artikkeleista. Hyvin pieni osa laittoi lehden suoraan paperinkeräykseen, vain alle 3 prosenttia.
Koska lehti kustannetaan mainostuloilla, on tärkeää, että lehdessä on myös mainoksia, mutta niiden suhde lehden muuhun sisältöön tulee olla sopiva. Mainosten osuus lehdestä on noin kolmannes, jolloin sen yleisilme ei muutu vain mainoslehdeksi. Halusimme kysyä, pidetäänkö mainosten ja juttujen suhdetta sopivana – 65 prosenttia oli tätä mieltä. Ainoastaan 3 prosenttia koki mainosten määrän liian suureksi. Mainosten tehtävä on tukea lehden juttuja sekä antaa lukijalle lisäinformaatiota aiheesta. Näin oli myös eräs vastaaja kommentoinut vapaissa vastauksissa.
Sisällöstä ja toiveista
Lehtemme sisältö tulee koostua sekä ajankohtaisista aiheista, että taloyhtiöiden kestosuosikeista. Halusimme selvittää kyselyssä, mitkä jutut ovat jääneet lukijoiden mieleen ja mitä aiheita kaivattaisiin jatkossa käsiteltäväksi.
Mieleen jäävimpiä juttuja olivat numerosta 4 sähköautojen latauspisteet (73 %) sekä numerosta 2 etäkokoukset ja digiloikka (62 %). Nämä aiheet olivat todella ajankohtaisia ensimmäisenä koronakeväänä ja yhtiökokousaikana. Yli puolet vastaajista muisti myös energia-avustusjutun lehdestä numero 1 ja vajaa puolet taloyhtiön korjaushankejutun lehdestä numero 3.
Lehti koostuu sekä vakiopalstoista että muista artikkeleista. Näistä vakiopalstoista laki ja oikeus sai vastaajilta selkeästi tärkeimmän roolin 73 prosentilla, mutta myös neuvonta, ajassa-uutiset ja tekniikka- palsta pääsivät yli 50 prosenttiin.
Toiveita juttuaiheiksi tulevissa lehdissä oli lukuisia. Näistä sähköautojen latauspisteet, turvallisuus, korjausrakentaminen, palveluiden kilpailuttaminen ja sopimukset, alan uutuudet, energia-asiat ja erilaiset vastuukysymykset sekä pienet taloyhtiöt nousivat esiin useammissa vastauksissa.
Ruusuja ja risujakin saatiin
Ruusuina kiitettiin kovasti yhdistyksen palveluita ja hyvää työtä jäsentensä hyväksi. Myös lehti sai ruusuja ajankohtaisen ja alueellisen tiedon välittäjänä. Ja monessa vastauksessa sen tuloa pidettiin hyvänä lisänä.
Risuina vastaavasti ihmeteltiin yhden uuden lehden ilmestymistarvetta ja ylipäätään paperisen lehden tarvetta. Kaikille vastaajille lehti ei ollut vielä kovin tuttu. Alueellisia juttuja kaivattiin myös lisää.
Lehden ulkoasu sai myös seuraavia kommentteja: asiallinen, hillitty, ammattimainen taitto, laadukas. Mutta esimerkiksi tekstin kokoa toivottiin suuremmaksi.
Kiinteistöliitto Uusimaa kiittää kaikkia tähän kyselyyn vastanneita, mutta muistuttaa, että vapaamuotoista palautetta voi antaa ja toivotaan osoitteeseen uusimaa(at)ukl.fi
Voit esittää juttuaiheita sekä ehdottaa alueeltamme juttukohteita ja henkilöitä haastateltavaksi. Nämä esitykset myös osoitteeseen uusimaa(at)ukl.fi
- Kaikki Kiinteistölehti Uusimaan numerot löytyvät täältä >>