Ett kommunikativt gott nytt år, även i husbolagen
Oberoende av om det handlar om en enskild lägenhetsrenovering, ändringar i avfallssorteringen eller en förestående bolagsstämma är behovet av kommunikation lika stort. Alla boende behöver information om hur de bör agera i den rådande situationen och hur det som händer påverkar det egna livet. Frågorna är många och endast en välfungerande kommunikation minskar frågor och meningsskiljaktigheter och underlättar livet.
Själva bostadsaktiebolagslagen har inga särskilda bestämmelser om kommunikationen i husbolag med undantag av kallelsen till bolagsstämman och de beslut som fattas på stämman. Men fortlöpande kommunikation underlättar aktieägarnas beslutsfattande och ledningens verksamhet förutom att den förbättrar boendetrivseln. Öppenhet och förutseende kommunikation ökar de boendes och aktieägarnas tillit och intresse för bolagets ärenden. Ökad kommunikation behöver varken betyda ökad arbetsmängd för disponenten eller styrelsen eller betydande tilläggskostnader. Också olika elektroniska sätt att kommunicera har gjort kommunikationen mycket lättare.
Boendekommunikationen syftar till att ge alla som bor i husbolaget och som äger aktier i det tillräckligt med korrekt information. Man kan aldrig ge för mycket information – i synnerhet då människornas upplevelse av vad som är tillräckligt är så olika. Men kommunikationen ska vara tillräckligt öppen och tydlig. Informationen ska vara ärlig så att man inte i efterskott behöver förklara sig. Låt oss ta ett exempel. ”Renoveringen kommer att medföra en del störande buller i vissa av bolagets lägenheter” kan tydligare uttryckas ” Tyvärr orsakar renoveringen högt buller i alla bostäder under några veckor”. Det är trevligare att i efterhand märka att bullret ändå inte var så störande, och inte tvärtom.
Viktiga frågor ska kommuniceras ut på olika sätt, enbart elektronisk kommunikation eller en lapp på anslagstavlan räcker sällan. De boende använder sig av många olika kommunikationsmedel och förmågan att använda dem varierar. Eftersom man inte hör klagomål över för mycket information, ge hellre för mycket än för lite.
Fastighetsförbundet och Disponentförbundet publicerade redan 2015 en kommunikationsrekommendation med 27 punkter för att underlätta kommunikationen. Dessa konkreta råd kan alla husbolag använda sig av efter behov. Det viktigaste är att man planerar kommunikationen och att planen genomförs.
Här hittar du rekommendationen www.kiinteistoliitto.fi/kirjautuminen/ under Oppaat ja suositukset (Suositukset).
Öppen kommunikation år 2021!
Marika Sipilä
verksamhetsledare
Finlands Svenska Fastighetsförening