Muista reklamoida ajoissa, muuten voit menettää oikeutesi korvaukseen
Juridisessa puhelinneuvonnassa saa usein muistuttaa ja huomauttaa jäsenille, kuinka äärimmäisen tärkeää oikea-aikaisen reklamaation tekeminen on. Reklamaatiosta saa muistuttaa lähes yhtä usein kuin siitä, että periaatteessa aina kannattaa tehdä kirjallinen sopimus. Oikea-aikaisen reklamaation tärkeydestä kyllä kelpaa muistutella, sillä seurauksena reklamaation unohtumisesta on useimmiten puhevallan menetys siten, että oikeus korvaukseen sopimuskumppanin tekemästä virheellisestä suorituksesta menetetään.
Korkeimman oikeuden vastikään julkaistussa ennakkotapauksessa KKO 2019:94 asunto-osakeyhtiö oli ollut hieman huolimaton reklamoinnin kanssa, joten urakoitsija katsoi oikeaksi kiistää yhtiön korvausvaatimuksen. Tapahtumankulku oli seuraava:
Yhtiön omistamassa rakennuksessa oli 27.12.2012 havaittu vesivahinko. Yhtiö oli 8.3.2013 pidetyssä katselmuksessa esittänyt, että vahinko liittyi aikaisemmassa korjausurakassa virheellisesti tehtyyn putkiliitokseen, ja ilmoittanut urakoitsijalle ja putkityön tehneelle aliurakoitsijalle esittävänsä mahdolliset korvausvaatimuksensa myöhemmin.
Yhtiö oli vaatinut vahingonkorvausta ensin aliurakoitsijalta, jonka sovittiin tekevän korvaushakemuksen vakuutusyhtiölleen. Urakoitsijalle oli esitetty korvausvaatimus vasta 30.3.2015. Urakoitsijan mukaan asunto-osakeyhtiö oli menettänyt oikeuden vaatia vahingonkorvausta, koska se ei ollut ajoissa ilmoittanut väitetystä virheestä ja sen johdosta urakoitsijaan kohdistuvista perustelluista vaatimuksistaan. Sekä käräjä- että hovioikeus katsoivat tuomioissaan, että yhtiön puhevalta oli menetetty. Yhtiön oli siten valitettava korkeimpaan oikeuteen asti saadakseen vahvistettua, ettei puhevaltaa oltu menetetty. Tarina ei kuitenkaan valitettavasti päättynyt vielä siihen, sillä korkein oikeus otti kantaa ainoastaan puhevallan menettämistä koskevaan kysymykseen, ja palautti siten tuomiollaan asian käsittelyn takaisin käräjäoikeuteen.
Yhtiön korvausvaatimusta ei siis edelleenkään, nyt kohta seitsemän vuotta vesivahingon jälkeen, ole lopullisesti ratkaistu. Jälkiviisaana on helppo todeta, että huolellinen reklamaatio olisi varmasti tässäkin tapauksessa säästänyt paljon aikaa, vaivaa ja rahaa.
Kannattaa siis aina ilmoittaa vastapuolelle virheestä hyvissä ajoin, ja muutenkin hoitaa reklamaatio kaikilta osin huolellisesti ja turhia viivyttelemättä. Kiinteistöalalla on katsottu, että kohtuullinen reklamaatioaika on yleensä n. 3-4 kuukautta. Jos haluaa varmistaa puhevallan säilymisen, ja siten säilyttää mahdollisuutensa korvauksiin sopimusvirheen johdosta, suosittelen toimimaan seuraavasti:
- Laadi kirjallinen reklamaatio ja ilmaise heti otsikossa, että kyse on reklamaatiosta;
- sisällytä reklamaatioon huolellinen kuvaus virheestä ja esitä perustellut ja yksilöidyt vaatimuksesi virheen johdosta;
- lähetä reklamaatio todisteellisesti virheestä vastuussa olevalle sopijapuolelle; ja
- muista reklamoida ajoissa, eli kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun virhe havaittiin.
Jos perusteltujen ja yksilöityjen vaatimusten, esim. tarkkojen euromäärien, esittäminen ei ole mahdollista kohtuullisen ajan kuluessa, voit aina varata reklamaatiossasi mahdollisuuden tarkentaa vaatimuksiasi sitten, kun se on käytännössä mahdollista. Turha viivyttelyä on joka tapauksessa aina pyrittävä välttämään. Kannattaa siis esittää tarkennetut vaatimukset ensi sijassa heti, kun se on käytännössä mahdollista.
Kertaus on kaikkien oppien äiti, eli vielä kerran: reklamoikaa ajoissa ja huolellisesti. Se säästää useimmiten paljon aikaa, vaivaa ja lopulta rahaa.
Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Uusimaan lakimies, varatuomari Niklas Lindberg.