Medlemmarnas nöjdhet gav skolbetyget 8,45
Vart tredje år frågar vår takorganisation, Finlands Fastighetsförbund, medlemsföreningarnas medlemmar om deras åsikter om medlemsservicen. Årets enkät fick nationellt 20 procent fler svar, totalt 4 800 svarande från medlemsfastigheter, än vid senaste undersökningen år 2021. Vår fastighetsförening hade endast 31 svarande, vilket är samma antal som tidigare, trots att man kunde svara på enkäten även på svenska. Nedan presenteras kort våra medlemmars svar.
Mer än 50 procent av alla svarande gav betyget 9 eller 10, och alla svarande (100 %) uppgav att de var villiga att rekommendera medlemskap i föreningen. Över 90 procent ansåg att medlemsavgiften var rimlig eller prisvärd i förhållande till de tjänster som erbjuds.
Den viktigaste tjänsten är medlemsrådgivning
Hela 80 procent ansåg att medlemsrådgivningen var den viktigaste tjänsten. Därefter kom utbildningar, webbtjänster och intressebevakning. Rådgivarnas servicekänsla och yrkeskunnighet fick de högsta betygen i rådgivningen, medan öppettiderna hamnade längst ned. Även här var dock betyget minst 5 (7 = bästa).
Medlemmarna är mest nöjda med rådgivningen och informationen, och betygen i dessa två kategorier var 5,9. Energirådgivning ansågs klart viktigare bland våra medlemmar än i genomsnitt för hela landet. Rådgivningen om anställningar (för fastigheter som anställer egen personal) var den minst använda eller kända tjänsten.
– Rådgivningen är professionell och jag/husbolaget har alltid fått den hjälp jag/husbolaget behövt.
Webbinarier ansågs vara en utmärkt utbildningsform av 44 procent och utbildningarna i allmänhet bedömdes som mångsidiga och aktuella. Över hälften av svaren efterlyste utbildning om laddningsstationer för elbilar, och det näst viktigaste ämnet var samarbetet mellan disponenten och bostadsbolaget.
Medlemssidorna är välkända
Kommunikationen ansågs vara mycket mångsidig, synlig och sakkunnig (betyg 6,2–6,4). Över 80 procent kände till medlemssidorna, där utbildningsmaterial och blanketter var mest kända. Alla svarande kände till föreningens nyhetsbrev väl.
I de öppna svaren efterfrågades mer svenskspråkigt material. Detta önskemål har föreningen de senaste åren besvarat genom att varje år erbjuda allt fler material på svenska.
Över hälften av de svarande representerade styrelseordföranden och en fjärdedel styrelseledamöter. Av föreningens svarande var 58 procent 70 år eller äldre, och mindre än 10 procent var under 50 år.