Jäsenten tyytyväisyydestä kouluarvosana 8,34
Joka kolmas vuosi selvitämme kattojärjestömme Suomen Kiinteistöliiton kautta jäseniltämme mielipiteitä jäsenpalveluista sekä muusta toiminnastamme. Tämän vuoden kyselyyn tuli valtakunnallisesti 20 prosenttia enemmän vastauksia, 4 800, kun viime kerralla vuonna 2021. Kiinteistöyhdistyksemme vastaajamäärä oli vain 42, joka vastaa 10 prosenttia koko jäsenkunnastamme. Alla poimintoja jäsentemme vastauksista.
Kaikista vastaajista 97 prosenttia kertoi olevansa valmiita suosittelemaan yhdistyksen jäsenyyttä. Tämä oli sama myös kolme vuotta sitten. Jäsenmaksua piti edelleen noin 90 prosenttia edullisena tai sopivana suhteessa siitä saataviin palveluihin.
Tärkein palvelu on jäsenneuvonta
Tärkeimpänä palveluna koki yli 70 prosenttia vastaajasta jäsenneuvonnan, kun edellisessä kyselyssä selkeästi tärkein oli koulutustilaisuudet. Toiseksi tämänkertaisessa kyselyssä ylsi koulutukset, reilu puolet vastaajista. Neuvojien ammattitaito ja asiantuntemus sai neuvontapalveluista korkeimmat arvosanat 6,1 (7 paras). Tekninen neuvonta koettiin selkeästi tärkeimmäksi neuvontapalveluksi.
Moni vastaaja piti webinaareja hyvänä koulutusmuotona ja koulutuksia ylipäätään ajankohtaisina sekä asiantuntevina. Pienten taloyhtiöiden erityistarpeiden huomioimista toivottiin avoimissa vastauksissa. Jäsenistö toivoi koulutusta erityisesti sähköautojen latauspisteistä sekä kiinnostuksen lisäämisestä osallistua hallitustyöhön (67 %).
– Mielestäni reagoitte nopeasti ajankohtaisiin kiinteistöjä koskeviin asioihin ja tiedotatte niistä tai järjestätte niistä koulutustilaisuuden. Eli olette hyvin ”ajan hermolla” kiinteistöjä kiinnostavista asioista kuten pitääkin.
Jäsensivut tunnetaan hyvin
Viestintää pidettiin hyvin kiinnostavana ja asiantuntevana (arvosana 6,0). Kolme neljästä tunsi jäsensivut hyvin. Siellä koulutusaineistot sekä oppaat ja ohjeet olivat parhaiten tiedossa (60 %). Sen sijaan lakibotti-palvelu tunnettiin huonosti tai ei ollenkaan. Yhdistyksen uutiskirjeen tunsivat kaikki vastaajat.
Yhdistyksen imago piti ihan jokainen vastaaja asiantuntevana ja palveluhenkisenä. Alansa edelläkävijänä sai huonoimmat vastaukset.
Viestintään liittyvissä avoimissa palautteissa kävi ilmi, että kaikki jäsenpalvelut eivät selkeästi ole tiedossa ja edunvalvonnassa toivottiin lisää toimintaa, niin valtakunnallisesti kun alueellisestikin.
Kyselyyn vastanneista reilu puolet edusti puheenjohtajia ja kolmannes hallituksen jäseniä. Koko maan ja yhdistyksemme vastaajista pääosa oli yli 60-vuotiaita, alueeltamme 60 prosenttia yli 70-vuotiaita.