Jäsenten tyytyväisyydestä kouluarvosana 8,44
Joka kolmas vuosi kattojärjestömme Suomen Kiinteistöliitto kysyy paikallisyhdistysten jäseniltä heidän mielipiteitään jäsenpalveluista. Tämän vuoden kyselyyn tuli valtakunnallisesti 20 prosenttia enemmän vastauksia kun viime kerralla vuonna 2021. Yhteensä kyselyyn vastasi 4 800 jäsentalon edustajaa. Kiinteistöyhdistyksemme vastaajamäärä oli 99, joka vastaa 13 prosenttia jäsenkunnastamme. Alla jäsentemme vastauksia.
Kuluarvosanan 10 tai 9 antoi jopa 50 prosenttia kaikista vastaajista ja 98 prosenttia kertoi olevansa valmiita suosittelemaan yhdistyksen jäsenyyttä. Jäsenmaksun suuruutta piti edelleen suuri osa vastaajista edullisena suhteessa siitä saataviin palveluihin.
Tärkein palvelu on jäsenneuvonta
Tärkeimpänä palveluna kolme neljästä vastaajasta piti edelleen jäsenneuvontaa. Lähes puolet vastaajista piti myös viestintää ja koulutuksia seuraavaksi tärkeimpinä palveluina. Neuvojien palveluhenkisyys ja ammattitaito saivat neuvontapalveluista korkeimmat arvosanat ja palvelun aukioloajat pitivät edelleen perää. Mutta näissä kaikissa arvosana oli silti vähintään 5 (7=paras).
Tyytyväisimpiä jäsenet ovat tärkeimpiin palveluihin, neuvontaan ja koulutuksiin. Arvosanat näissä kolmessa vaihtelivat välillä 5,8-6,0. Liiton tarjoama Lakibotti-palvelu sekä Kiinteistötyönantajien työsuhdeneuvonta (taloyhtiön palkkaamat työntekijät) oli vähiten käytetty palvelu.
– Tuotte esille ajankohtaisia asioita taloyhtiöille tiedoksi ja kehitettäväksi. Neuvontapalvelut ovat toimivat, myös erilaiset ohjemateriaalit ovat hyviä. Koulutukset ovat ajankohtaisia ja laadukkaita.
Moni vastaaja piti webinaareja erinomaisena koulutusmuotona ja koulutuksia ylipäätään monipuolisina. Pienten taloyhtiöiden erityistarpeiden huomioimista toivottiin avoimissa vastauksissa. Jäsenistö toivoi koulutusta erityisesti isännöinnin ja taloyhtiön yhteistyöstä, remonttihankkeiden teknisistä ratkaisuista sekä kiinnostuksen lisäämisestä osallistua hallitustyöhön.
Kaikki vastaajat eivät ole tyytyväisiä webinaareihin
– Koulutukset on siirtyneet liiaksi WEB-muotoiseksi. Niihin ei kaikki pääse kiinni. Toisaalta haluaa nähdä ihmisiä ja keskustella kasvotusten, ei tietokonenäytön kautta. Leikkisästi sanottuna, ei sydänleikkausta tehdä WEBissä.
Jäsensivut tunnetaan hyvin
Viestintää pidettiin hyvin hyödyllisenä ja asiantuntevana (arvosanat 6,0). Kolme neljästä tunsi jäsensivut, joiden sisällä koulutusaineistot, oppaat ja ohjeet sekä vastuujakopalvelu (45 %) olivat parhaiten tiedossa (jopa 75 %). Sen sijaan laskurit ja lakibotti-palvelun tunnettiin huonosti tai ei ollenkaan. Kolme neljästä tunsi yhdistyksen uutiskirjeen hyvin, mutta koska yhdistyksen somenäkyvyys tulee Kiinteistöliitto Uusimaan kautta, sen tunnettuus oli matalalla tasolla.
Yhdistyksen imago oli monelta osin alueellisesti korkeammalla tasolla, kun valtakunnallisella Kiinteistöliitolla. Ihan jokainen vastaaja piti imagoa asiantuntevana, tehokkaana, läheisenä, vaikuttavana, palveluhenkisenä sekä tarpeellisia palveluja tarjoavana. Vastaavat luvut koko Suomen vastaajamäärissä olivat 73-96 prosentin välillä.
Viestintään liittyvissä avoimissa palautteissa kävi ilmi, että kaikki jäsenpalvelut eivät selkeästi ole tiedossa ja edunvalvonnassa toivottiin aktiivisempaa roolia. Myös neuvonnan maksullisuutta kommentoitiin, vaikka se on jäsenille täysin maksuton.
Kyselyyn vastanneista jopa kaksi kolmasosaa edusti puheenjohtajia ja kolmannes hallituksen jäseniä. Niin koko maan, kun alueemmekin vastaajista pääosa oli yli 60-vuotiaita (lähes 80 %).