Isännöintipalvelu-kyselyn tuloksia
Kiinteistöliitto Uusimaan isännöintityöryhmä toteutti alkuvuodesta laajan isännöintipalvelu-kyselyn jäsenilleen.
Koska isännöinnin rooli taloyhtiön ja hallituksen kumppanina on yksi keskeisimpiä asioita, siihen liittyvien ongelmien ratkaiseminen, on taloyhtiöiden edunvalvonnan tärkeimpiä asioita. Tämä asia halutaan ottaa vakavasti Kiinteistöliitto Uusimaassa. Tämä oli lähtökohta kyselyn suunnittelussa: selvittää laajasti taloyhtiöiden kokemuksia isännöintipalveluista, tunnistaa kipukohtia ja erityisesti alan epäterveitä toimintatapoja taloyhtiöiden näkökulmasta.
Haluamme vielä kerran suuresti kiittää jäseniä kyselyyn vastaamisesta. Vastauksia saatiin hienosti 2000 kpl, ja se on valtava määrä tutkimusaineistoa. Tilastotieteilijän mukaan vastausprosentti antaa 95 % varmuuden tulosten luotettavuudesta.
Kiinteistöliitto Uusimaassa aloitetun selvitystyön tavoitteena on kehittää työkaluja, joilla voidaan vahvistaa jäseniemme eli taloyhtiöiden asemaa suhteessa palvelujen tarjoajiin. Tämän työn äärellä yhdistyksen isännöintityöryhmä toimii.
Isännöintipalvelu -kyselyn palauteaineisto on valtava, rikas ja upea. Kuin aarrearkku jatkotyöstöä varten. Esimerkiksi 15 avoimeen kysymykseen tuli 10 000 riviä vastauksia, joiden läpikäynti ja hyödyntäminen antaa meille pitkäksi aikaa aineistoa analysointiin ja kehitystyöhön. Tästä linkistä löydät osan aineistoa. Syksyä kohti saamme analysoitua lisää ja siitä etenemme toimintasuunnitelman tekemiseen työkaluista, joita yhdistys lähtee toteuttamaan.
Oheisesta materiaalista saamme vastauksen kysymykseen: Olisitko valmis suosittelemaan nykyistä isännöintiyritystä toisille taloyhtiöille? NPS-luku (suosittelu indeksi) on -15. Heikkoa NPS-tulosta voi osittain selittää se, että kysely ei ollut perinteinen asiakastyytyväisyys-tutkimus ja kyselyssä käsiteltiin erityisen paljon isännöintiyhteistyön ”kipukohtia”. Huomion arvoista on, että 265 Kiinteistöliitto Uusimaan jäsentä kokee olevansa isännöinnin kanssa niin isoissa ongelmissa, että vastaa NPS-kysymykseen pyöreän nollan.
Tuloksista käy ilmi, että isännöinnin laatuongelmat ovat olleet ratkaisevassa roolissa vaikuttamassa isännöintisopimusten irtisanomiseen, vähemmässä määrin hinta. Vastaajista lähes puolessa taloyhtiöistä isännöitsijä hyväksyy maksuun kaikki laskut kysymättä hallitukselta maksulupaa, näissä taloyhtiöissä jopa isännöitsijän työnantajalle maksettavia laskuja hallitus ei kontrolloi etukäteen.
Vastaajista reilu 70 % kertoi taloyhtiönsä isännöintiyrityksen nimen. Tulosten perusteella näyttää siltä, että joidenkin isännöintiyritysten NPS- suositusindeksi laski -30 ja -60 välille.
On tärkeä muistaa, että vaikka isännöinnissä on ongelmia, niin niitä ei ole kaikilla taloyhtiöillä eikä isännöintiyrityksillä. Tämä viesti tulee selvästi esille myös kyselyn tuloksista. Osa taloyhtiöistä on hyvin tyytyväisiä omaan isännöitsijään. Ja osa isännöintiyrityksistä tuottaa hyvää laatua ja palvelua. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että toimialatasolla ongelmia on ja koska Kiinteistöliitto Uusimaa on Suomen suurin paikallisyhdistys taloyhtiöiden etujen valvojana, on tämän problematiikan käsittely meille tärkeää.
Tässä työssä haluamme käydä hyvää vuorovaikutusta jäsentaloyhtiöidemme kanssa ja siksi suunnittelemme syksyyn seminaaria, jossa paneudutaan isännöintipalvelun rooliin taloyhtiön arjessa sekä muutostarpeisiin. Voit vastata kyselyyn koskien seminaarin ajankohtaa ja sisältöä täällä >>
Jäsenyhtiöiden edustajat voivat lähettää kokemuksia ja palautetta isännöinnistä, sekä kehitysehdotuksia isännöintityöryhmälle osoitteeseen: teravainentarja(at)gmail.com.
Tarja Teräväinen
Kiinteistöliitto Uusimaan hallituksen jäsen, Isännöintityöryhmän puheenjohtaja