Svar på frågor om räddningsplanen
Här nedan har vi samlat svar på frågor om räddningsplanerna, i synnerhet med tanke på husbolag och boende i dem.
Ska husbolag ha en räddningsplan?
Husbolag ska ha en räddningsplan om det i den byggnad det förvaltar finns minst tre bostadslägenheter som i bolagsordningen har specificerats att användas för boende.
Vad ska beaktas i räddningsplanen?
Räddningsplanen ska i princip redogöra för
- slutsatserna av bedömningen av faror och risker,
- säkerhetsarrangemangen i byggnaden och de utrymmen som används i verksamheten,
- anvisningar till de boende och andra aktörer om hur man förebygger olyckor och agerar i olycks- och risksituationer samt
- eventuella andra åtgärder i anslutning till objektets egen beredskap.
- Dessutom ska man enligt behov beakta en avvikande användning av objektet eller tillfällig ändring i användningssättet samt hur beredskap som avses i 14 § i räddningslagen genomförs i undantagsförhållanden.
Hur ska innehållet i planen delges de boende och andra användare av fastigheten?
Räddningsplanen ska hållas uppdaterad och nödvändig information om den ska ges till de boende och anställda i byggnaden eller objektet i fråga samt till andra som är skyldiga att delta i verkställigheten av räddningsplanen. Bostadsaktiebolagets styrelse och/eller disponent ansvarar för delgivningen av informationen eller om man särskilt avtalat om det är det en boendekommittés eller ett säkerhetsteams uppgift.
Det är väsentligt att vara medveten om de boendes rätt att ta del av räddningsplanen och tillhörande anvisningar. Räddningsplanen ska delas ut till alla lägenheter. Det är bra att ge hyresgäster räddningsplanen samtidigt som hyreskontraktet ingås. Räddningsplanen är till nytta endast om de boende faktiskt tar del av dess innehåll.
Läs mer i SPEK:s anvisning >>
Vem upprättar räddningsplanen och ansvarar för att den upprättas?
Styrelsen och disponenten ansvarar för att det finns en räddningsplan. Bolaget kan själv upprätta räddningsplanen eller anlita en konsult.
Till vem kan man ställa frågor om husbolagets räddningsplan och var finns den?
Det är önskvärt att räddningsplanen har delats ut till alla lägenheter i husbolaget. Om räddningsplanen av någon anledning inte har delats ut till en lägenhet, kan man höra sig för om räddningsplanen hos t.ex. en styrelsemedlem eller disponenten.